Rose (1996): Inventing Our Selves. Psychology, Power, and Personhood

Rose, N. (1996). Inventing Our Selves. Psychology, Power, and Personhood, Cambridge: Cambridge University Press. Ch. 7: Governing Enterprising Individuals, (pp. 150-168)

I 1989 begyndte der at komme selv-hjælps-reklamer. Der opstod en særlig måde at tænke om mennesker på som selver: ”enterprising self”. Selvet er ikke længere afhængig af at blive guidet af autoriteter eller religion eller traditionel moral, dette er blevet udliciteret til ”eksperter i subjektivitet”, der omformer eksistentielle spørgsmål om meningen med livet og lidelse til tekniske spørgsmål om den mest effektive måde at håndtere en fejl og forbedre livskvaliteten.

Foucault analysere magt, som skabelsen, det at forme og gøre brug af mennesker som subjekter. Magt arbejder gennem subjektivitet og ikke imod den. For at se på relationer mellem selvet og magt, må man se på de måder subjektivitet er blevet et objekt, et mål en ressource for bestemte strategier, taktikker og regulationsprocedure.

Man kan udforske disse relationer på 3 interelaterede måder:

Goverment: Taktikker, beregninger, strategier som diverse autoriteter (politisk, militær, økonomis, medicinsk, teologisk) har søgt at påvirke folks liv for at opnå ønskværdige stadier som lykke, rigdom, fred, sundhed. At gøre selvet autonomt er en central feature ved den nuværende ”governmentality”.

Institutionelt: Skoler, fængsler, arbejdssteder, hjem, hvor der er særlige procedure. De orkestrere menneskers aktiviteter under en praktisk rationalitet rettet mod bestemte mål.

Etisk felt: Det forstås praktisk som en måde at evaluere sig selv og agere på. Det handler om den måde individet konstruer og agere på dem selv i relation til det sande og falske, det tilladte og forbudte, det ønskede og uønskede.

Disse 3 elementer er sider ved enterprise-kultur.

Stikord:

I 1989 begyndte der at komme selv-hjælps-reklamer. Der opstod en særlig måde at tænke om mennesker på som selver: ”enterprising self”. Selvet er ikke længere afhængig af at blive guidet af autoriteter eller religion eller traditionel moral, dette er blevet udliciteret til ”eksperter i subjektivitet”, der omformer eksistentielle spørgsmål om meningen med livet og lidelse til tekniske spørgsmål om den mest effektive måde at håndtere en fejl og forbedre livskvaliteten.

 

Foucault analysere magt, som skabelsen, det at forme og gøre brug af mennesker som subjekter. Magt arbejder gennem subjektivitet og ikke imod den. For at se på relationer mellem selvet og magt, må man se på de måder subjektivitet er blevet et objekt, et mål en ressource for bestemte strategier, taktikker og regulationsprocedure.

 

Man kan udforske disse relationer på 3 interelaterede måder:

 

Govermentality: Taktikker, beregninger, strategier som diverse autoriteter (politisk, militærm økonomis, medicinsk, teologisk) har søgt at påvirke folks liv for at opnå ønskværdige stadier som lykke, rigdom, fred, sundhed. At gøre selvet autonomt er en central feature ved den nuværende ”governmentality”.

 

Institutionelt: Skoler, fængsler, arbejdssteder, hjem, hvor der er særlige procedure. De orkestrere menneskers aktiviteter under en praktisk rationalitet rettet mod bestemte mål.

 

Etisk selvteknologi: Det forstås praktisk som en måde at evaluere sig selv og agere på. Det handler om den måde individet konstruer og agere på dem selv i relation til det sande og falske, det tilladte og forbudte, det ønskede og uønskede.

 

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s